Instagram-marketingstrategie: Een eyecatcher met mooie plaatjes

Met 10 miljoen Nederlandse en een miljard gebruikers wereldwijd sloeg Instagram razendsnel toe en Facebook zit hem al op de hielen. In de wereld van sociale media zeggen afbeeldingen vaak meer dan duizend woorden en heeft visuele inhoud met aansprekende foto’s een bijzonder grote kans om opgemerkt te worden op internet.

Omdat foto’s bij ons meteen emoties oproepen. Oorspronkelijk was Instagram geprogrammeerd voor mobiel gebruik, maar de meeste functies kunnen nu op de pc worden bediend. De gebruikers van het sociale netwerk kunnen hun foto’s gratis publiceren en bewerken met filters en functies zoals contrastversterkers of markeringen. Vanaf Instagram kunnen de afbeeldingen ook gedeeld worden op andere sociale netwerken zoals Facebook of Twitter.

Verhalen zijn een steeds populairder format op Instagram: mogelijk als reactie op het succes van het Snapchatplatform heeft Instagram er een kortstondige vorm van content mee ontwikkeld. Instagram-verhalen verschijnen rechtstreeks op het startscherm van de volgers en kunnen worden gemaakt op basis van elementen zoals foto’s, video’s of boemerangs – speciale momenten vastgelegd in mini-videoloops. De bijzondere truc is dat het verhaal maar 24 uur zichtbaar blijft en daarna automatisch weer van het toneel verdwijnt. Volgens de laatste officiële cijfers gebruiken 500 miljoen gebruikers het al dagelijks.

Steeds meer normale mensen worden Instagrammers: veel gebruikers zijn direct verslaafd geraakt na het bereiden van een maaltijd waar anderen van watertanden of het plaatsen van adembenemende foto’s live vanuit hun vakantie. Maar bedrijven zijn nu ook in groten getale vertegenwoordigd op Instagram. Sinds 2016 is er de mogelijkheid van een bedrijfsprofiel waarmee men toegang heeft tot statistieken en advertenties kan aanmaken. Inmiddels volgt maar liefst 80 procent van de Instagrammers minstens één zakelijk account. Dit is ook goed te merken in de social media marketingwereld. Veel bedrijven kiezen ervoor om voor het Instagram uitbesteden bij een partij met veel social media expertise.

Spring op de Instagram-trein

Als je begint met een concept en strategie en altijd de verwachtingen van je community in de gaten houdt, staat niets je succes op Instagram in de weg. Publiceer of kies voor Instagram uitbesteden van een succesvolle mix van relevante en aansprekende afbeeldingen en video’s en onderhoud regelmatig een dialoog met je fans. Tegelijkertijd moet je altijd alert blijven en kijken welke nieuwe functies Instagram te bieden heeft. Instagram uitbesteden bij een social media marketingspecialist kan voor velen een oplossing zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *